Световен ден на здравето

7-ми април – Световен ден на здравето

7-ми април е Световен ден на здравето и професионален празник на здравния работник. Празникът се чества на тази дата, тъй като през 1948г. в Женева е създадена Световната здравна организация (WHO). Към момента страните-членки са 180, като всички те работят съвместно с правителства, неправителствени организации и специализирани организации на ООН по програми за решаване на здравните проблеми.  Всяка година мотото на този ден е различно и поставя акцент върху приоритетна тема, с която е ангажирана Световната здравна организация, което пък дава възможност да се започнат колективни действия за опазване на здравето на хората. Тези глобални инициативи приканват всички – от световните лидери до обикновените хора – да се фокусират върху определено здравно предизвикателство със световна значимост и определящо дори до известна степен бъдещето на човечеството.

В България международния ден на здравето се чества и като Ден на здравния работник от 6-ти февруари 1964г., като празнуващи са всички лекари, медицински сестри, акушери и прочие.

Добра хигиена за добро здраве

За да се поддържа добро здраве е необходимо да се поддържа и добра лична хигиена. Хигиената най-общо може да се опише като група от добри практики, които трябва да се спазват, за да може да се предпазва здравето и за да се поддържа здравословен живот. Описана научно хигиената е медицинска наука, която изучава взаимодействието в системата „човек — жизнена среда“ с оглед правилното развитие, запазването, укрепването и подобряването на здравето и работоспособността на човека и осигуряването на активно дълголетие.  Личната хигиена прокарва лични правила и норми, които трябва да се спазват от всеки един човек, за да може организмът му да устоява на неблагоприятните външни въздействия. Добрата хигиена включва няколко основни точки:

  • Поддържане на чистота на тялото – за да е налична добра лична хигиена, е важно цялостното поддържане на чистотата на тялото. То включва в себе си поддържане на чистота на отделните части на тялото, за които може да бъде прочетено малко повече в долните редове.
  • Грижа за кожата – кожата има функцията да предпазва тялото от всякакви механични, химични, лъчеви и всякакви влияния, също така от въздействието на околната среда и от проникването на бактерии. Посредством нервните окончания в нея хората усещат и възприемат външните влияния. Чрез кожата в организма постъпва и част от необходимия му кислород за нормалното му функциониране. Правилната грижа за кожата, включваща къпането и миенето ѝ, гарантира защитата от неблагоприятните въздействия на външната среда. Трябва да се внимава и за това обаче чистотата на кожата да не е абсолютна, тъй като ако се почиства „до блясък“, могат да бъдат предизвикани нежелани раздразнения и инфекции.
  • Хигиена на ръцете – редовното миене на ръцете с вода и сапун е ефективен начин да се предпазваме от множество инфекции. Трябва да мием ръцете си винаги преди хранен, при ходене до тоалетна, при докосване на замърсени предмети или повърхности, след докосване на животни и прочие. Задължително е да правим това, за да намалим риска от здравословни проблеми.
  • Грижа за косата – косата също трябва да бъде мита редовно с хладка вода, тъй като е много податлива на замърсяване заради многото мастни и потни жлези, които се намират на главата. През различните сезони е правилно косата да се третира с различни продукти – например през зимата косата трябва да се поддържа с балсам, който не изсушава косата, а през лятото трябва да се използва шампоан, който осигурява защита и срещу слънчевите лъчи. Не трябва да се пропускат подстригвания, тъй като те правят косата да изглежда здрава и силна. Не трябва да се реши, докато е мокра, а жените трябва да внимават с прекалено честото използване на сешоари, преси и маши, за да не износват косите си.
  • Грижа за ноктите – мястото под ноктите на ръцете и краката е много „благоприятно“ за натрупване на нечистотии, които в комбинация с нередовно миене на ръцете могат да причинят болести или инфекции. За да може пък ноктите да са здрави и силни, е необходимо да приемаме витамин А, който се приема при яденето на зеленчуци, а също така добро влияние върху ноктите относно твърдостта, еластично и растежа им играе приемането на витамин В и силиций. Важно е да не се премахват кожичките на ноктите, тъй като те са естествен защитник от инфекции и микроорганизми, които могат да навредят на ноктите и на нас като цяло.
  • Грижа за зъбите – задължителна част от личната хигиена е поддържането на здрави зъби. Почистването на зъбите е необходимо, за да се отстраняват всякакви частици, попаднали между тях, които в противен случай могат да загният там, да предизвикат неприятна миризма и да атакуват зъбния емайл, което да доведе до развитие на кариеси. За по-добро почистване първо трябва да се използва конец, с който да се премахнат всички натрупали се остатъци между зъбите и чак след това трябва да се измият с четка и паста за зъби. Не трябва да се пропуска и почистването на небцето и езика, тъй като там се натрупват дори повече бактерии, отколкото по зъбите. Добре би било зъбите да се измиват след всяко хранене, но ако това е невъзможно, то измиването трябва да е поне два пъти дневно – сутрин и вечер.
  • Грижа за очите – очите се нуждаят от подходящи грижа и внимание, тъй като са подложени на постоянно замърсяване, а в същото време са най-силно развитите сетивни органи. Измиването на очите е задължително условие при грижата им. Разбира се, освен това не трябва да се чете на слаба светлина, препоръчително е да се използват защитни очила при продължителна работа с компютър, не трябва да се търкат силно очите, не трябва да се прекарва дълго време на изкуствена светлина, трябва да се приемат витамини А и В, а дамите трябва да внимават с гримовете и кремовете за очи.
  • Хигиена на хранене – храната, която поемаме трябва да се обработва правилно, за да можем да избегнем всякакви хранителни натравяния или заболявания. Задължително трябва да измиваме продуктите, които използваме и да проверяваме сроковете на годност. Трябва да внимаваме в съотношението на храните, които ядем ежедневно, за да можем да приемаме достатъчно хранителни вещества в правилно съотношение, което да гарантира здравето ни.
  • Хигиена на водата – водата, която пием, трябва да е пречистена. Контролните органи във всяка една страна трябва да постоянно да следят за качеството на питейната вода, а тази вода трябва да идва от източници, които гарантират за качество.

Световен ден на здравето – Профилактични прегледи и изследвания

Би било прекрасно, ако от ранна възраст всеки човек изгради навик за редовно посещение на профилактични прегледи, за да може да е винаги наясно дали всичко е наред със здравето му и дали няма нужда от някакви допълнителни мерки за подобряването му. Вярно е, че докато хората са млади и се чувстват здрави, често не проявяват желание да посещават такива прегледи, но със сигурност най-добрият начин да останем здрави е профилактично да се преглеждаме и да поддържаме здравето си.

Независимо от моментното ни състояние и това, че се чувстваме в отлично здраве, трябва да посещаваме профилактично лекар и да си правим някои основни изследвания, като например относно нивата на холестерол, кръвното налягане, стоматологични, очни и дерматологични прегледи, диабет и редовно поставяне на имунизации.

Грижата за здравето трябва да е основна и неразделна част от живота и заниманията на всеки един човек и тя никога не трябва да бъде пренебрегвана, за да може всеки един от нас да живее пълноценно и приятно.