Обратно
5.4.2022

Електронна търговия – същност, предимства и недостатъци

Автор:
Vivus.bg

Електронна търговия е продаване на стоки и услуги онлайн през интернет, посредством сайт или приложение. Няма съмнение, че през последните години този вид търговия е направила много бизнеси печеливши. Не е нужно да сте бизнес експерт, за да знаете, че електронната търговия промени модерния пазар през последното десетилетие. Въпреки че е доминиращ модел, продажбата на стоки и услуги онлайн идва със собствен набор от предимства и недостатъци в сравнение с традиционните бизнеси. Набор, с който е нужно да сте запознати, ако искате да се насочите към този бизнес модел и да бъдете успешни, използвайки го.

Предимства при електронна търговия

Има много очевидни и други не толкова очевидни плюсове на правенето на бизнес онлайн. Разбирането кои точно са те може да ви помогне да ги използвате в своя полза:

1. По-ниски разходи при електронна търговия

Физическите магазини за търговия на дребно трябва да платят хиляди левове, за да наемат помещение, да го брандират, да закупят стока, да наемат персонал и прочие.

А при магазините за електронна търговия разходите за стартиране са много по-ниски - нуждаете се единствено от хостинг, домейн и уебсайт. Най-големият ви първоначален разход е за дизайн на сайта. А относно другите разходи – ето малко факти:

  • Ако се нуждаете от служители, те могат да работят и дистанционно, което улеснява значително намирането на персонал.
  • Разходите за стока също са сведени до минимум, тъй като често имате възможност да закупите стоката след получена поръчка от клиент и така няма нужда да я държите на склад.
  • Брандирането също изисква по-малко разходи при електронната търговия. Логото на вашия магазин често е далеч по-евтино за създаване отколкото брандирането на физически търговски обект. А графичните дизайнери (да, дори най-добрите) често струват по-малко от това, което биха ви стрували боядисването и ремонтът на обекта.

Вашите бизнес разходи като цяло са много по-ниски при онлайн търговията, което е едно от най-привлекателните предимства за новите предприемачи.

2. Електронна търговия - по-голям пазар с достъп 24/7

Електронната търговия ви позволява да достигнете до клиенти от цялата страна. Можете да разширите аудиторията си дори и извън България. Продажбата по целия свят е страхотна възможност, тъй като ви помага да изградите марката си много по-бързо, да разширите експоненциално своя пазар и ви позволява да реализирате печалба много преди местните си конкуренти.

Друго предимство на електронната търговия е, че онлайн магазините винаги са отворени. Може да получите поръчка в 11 вечерта, в 4 часа сутринта и по всяко друго време на денонощието. За разлика от онлайн магазините повечето магазини с физическо местоположение работят между 9:00 и 19:00 ч. Неограниченото работно време дава голямо конкурентно предимство. Като сте на разположение по всяко време, можете да привлечете хора, които обикновено биха взели продукт от физически магазин, но ако той е бил отворен, когато те са имали нужда. Най-малкото - помислете за потребителите, които работят на стандартно работно време или които са твърде заети, за да отидат на място в магазин и да купят нещо. Магазинът за електронна търговия ви позволява да ги привлечете без проблем, тъй като вие им давате гъвкавост и свобода.

Може да се зачудите как ще обслужвате клиентите, които поръчват през нощта? Е, изобщо не е необходимо вие или служителите ви да работите нощни смени. Всичко, което трябва да направите, е да автоматизирате системите си за поръчки, така че клиентите да получават имейл за потвърждение, когато направят поръчката си. А на сутринта, когато видите съответната поръчка, ще можете да я обработите.

Има и друго предимство от отварянето на онлайн магазин пред физически такъв - никога няма да ви наложи да наемате нощна охрана.

3. Получаване на информация за клиентите, проследяване и анализ

Можете лесно да проследявате трафика и цялото потребителско пътуване на клиентите, за да получавате информация за ключови думи, потребителско изживяване, маркетингово послание, ценова стратегия и прочие.

Едно от най-добрите предимства при осъществяване на електронна търговия е именно това, че можете лесно да получите достъп до данни за анализ на клиентите си. Повечето хора се чувстват неудобно да дават имейл адрес, телефон или друга лична информация на търговци във физически магазини. За сметка на това обаче при електронната търговия получавате задължително имената на клиента, физическия адрес, имейл адреса и телефонния номер при всяка една поръчка. Това означава, че имате поне три различни начина да общувате и да изграждате връзка с тях.

Можете дори да ги накарате да попълнят маркетингово проучване, да споделят рождената си дата и други. Ако продавате в България или на друго място в европейския пазар, задължително се съобразявайте с разпоредбите за защита на личните данни (GDPR).

4. Бърза реакция към тенденциите на потребителите и пазарното търсене

Електронната търговия позволява да реагирате бързо на пазарните тенденции и потребителските изисквания. Функционалностите, които се предлагат при електронна търговия – например показване на най-продавани артикули, показване на свързани продукти, показване на мнения от други потребители и прочие - улесняват клиентите ви. Всяка една допълнителна функционалност би подтикнала и подпомогнала хората да купуват определен продукт.

Причината, поради която клиентите биха купували продукти от раздел „най-продаваните артикули“ например, е, че те са се доказали. Други клиенти вече са ги купили и са доволни от покупката си. А винаги е добре да се заложи на изпитани продукти, при които има по-малка вероятност за рекламация и връщане.

Ако пък искате да покажете нови продукти на клиентите си, можете да ги таргетирате в реклами във вашите продажбени канали.

5. Повече възможности за продаване

Търговците могат да предоставят само ограничено количество информация за продукт във физически магазин. Най-често цялата информация, която потребителят вижда, е на етикета. От друга страна, уебсайтовете за електронна търговия позволяват да се показва повече информация като видеоклипове, ревюта и препоръки на клиенти. А това може да помогне за увеличаването на продажбите.

Можете да се възползвате и от „импулсното купуване“. Ако имате атрактивна продуктова фотография с ярки цветове или показваща човешка емоция, можете лесно да създадете реклами, които да стимулират импулсни покупки.

Можете също така да приложите редица похвати за показване за намаления и отстъпки в цените като часовници с обратно отброяване до изтичане на офертата или показване на ограничени количества. Така можете да насърчите хората да купуват.

Недостатъци при електронна търговия

Управляването на бизнес с електронна търговия не е само „дъги и еднорози“. Има уникални предизвикателства за този бизнес модел - познаването им ще ви помогне да се ориентирате в бурните води и да избегнете често срещаните „клопки“. Ето някои недостатъци:

1. Липса на лично отношение

Някои потребители ценят личния контакт и взаимодействие с търговски сътрудници, което получават при посещението на физически магазин. Такова лично отношение е особено важно за фирмите, които продават продукти от висок клас, тъй като клиентите не само искат да купят стоката, но и да имат неповторимо изживяване по време на процеса.

2. Липса на усещания

Не е лесно да се осигури изживяване на марката и продукта при електронна търговия, както би било във физически магазин – липсват усещане за докосване, мирис, вкус и звук.

Липсата на възможност за проба също е от голямо значение при артикули като дрехи и обувки.

3. Сравнение на цена и продукти

При онлайн пазаруването потребителите могат да сравняват много продукти и да намерят най-ниската цена. Това принуждава много онлайн търговци да се конкурират по цена и да намаляват своя марж на печалба.

4. Необходимост от достъп до Интернет

Това е доста очевидно, но все пак не забравяйте, че вашите клиенти се нуждаят от достъп до Интернет, за да могат да купуват от вас. Освен това никой няма да може да купи от вас, ако сайтът ви се „счупи“.

5. Проблеми с доставката

Клиентите смятат времето за доставка за един от най-лошите недостатъци на електронната търговия. Когато клиент пазарува лично, той може да вземе продукта вкъщи веднага. Но при онлайн пазаруването клиентите обикновено получават продуктите си след някакво време. В зависимост от това време те могат да се откажат от заявката си.

Още по темата