Младо момиче инфлуенсър

Инфлуенсър – какво е това и лесно ли се става такъв?

С появата на социалните мрежи се появиха много нови възможности за реклама, представяне на продукти, изказване на мнение, консолидиране на хора, създаване на каузи и много други действия, които преди са изисквали изключителни усилия и енергия, а и пари. Социалните мрежи дават достъп на всеки, който има интернет, до пазара и обществото в най-общия смисъл на думите. Възходът им доведе и до появата на една нова професия – инфлуенсър – която се възползва от всичките възможности на социалните мрежи.

Инфлуенсър или влиянието като сила

Думата инфлуенсър идва от английски и може да се преведе като „човек, който влияе“ или „човек с влияние“. Това са хора, които имат профили с много последователи в големите социални мрежи. Съответно инфлуенсърът има силата да повлияе върху мнението на своите последователи, които могат да разпространят думите му и да окажат ефект върху цялото общество. В зависимост от броя на последователите инфлуенсърът може да влияе върху общественото мнение за определени събития, може да рекламира продукти, да събере подписи за определена кауза.

Заработване като инфлуенсър

Един успешен инфлуенсър може да получава невероятни суми пари само заради силата на своето влияние. Най-елементарният пример е рекламата. Ако той рекламира паста за зъби ефективно пред аудитория от един милион души, естествено е, че тази паста за зъби ще започне да се продава много повече. Това ще донесе пари на производителите и на самия инфлуенсър, на когото е платено за рекламата. Само от реклами един инфлуенсър може не само да си изкарва прехраната, но и да си осигури добър живот.

Общественото мнение

Не е тайна за никого, че много хора базират своето мнение за събитията в света на мнението на авторитети. Всъщност до голяма степен можем да отъждествим инфлуенсъра с „онлайн авторитет“, с тази разлика, че авторитетът не е задължително да се занимава с влиянието като професия. Той може да е обществена личност, която просто има голяма аудитория. В същото време една обществена личност може също да се възприема като инфлуенсър. Границите в понятията се размиват, но важното е едно – ако инфлуенсърът изрази определено мнение за дадено събитие, то голяма част от аудиторията му ще възприеме това гледище, което ще доведе до реален ефект върху общественото мнение като цяло.

Популярността на един инфлуенсър

Не е изненада, че много млади хора харесват идеята да заработват пари само с влиянието си. Това би им донесло не само печалба, но и популярност. Това се дължи на факта, че колкото повече последователи има инфлуенсърът, толкова по-бързо те се умножават. В английския език това се нарича „ефект на снежната топка“ – снежна топка, пусната по склон, става все по-голяма, колкото повече се движи. На същия принцип известността на инфлуенсърът расте в пъти с всеки следващ последовател. Обикновено един млад инфлуенсър, ако няма предварително получена известност, благодарение на положението си в обществото, ще се сблъска с трудност в набирането на аудитория, докато не достигне определена точка, когато известността му ще започне рязко да се увеличава.

Опасността

Успехът на инфлуенсърите далеч не е перманентен и гарантиран. Тъй като техните думи имат изключителна тежест в обществото и на практика всичко, което кажат, се чува, то тяхната известност е изцяло в ръцете на аудиторията. Това означава, че репутацията на един инфлуенсър е крехка и лесно разрушима. Примерите за това са много – един известен влогър изпуска случайно дума, която обижда определена група от хора и репутацията им се срива за един ден. Силата на хаштаговете и вълната от онлайн недоволство са стихии, с които ние тепърва се запознаваме. Един инфлуенсър трябва много внимателно да подбира думите и действията си не само в рамките на профила си, но и извън него, тъй като той на практика постоянно е наблюдаван от обществото. Това напрежение не е лъжица за всяка уста.

Къде „работят“ инфлуенсърите?

Обикновено не е характерно за тях да работят на бюро. Най-известните платформи за инфлуенсърите са естествено социалните мрежи и някои други сайтове, където могат да се събират последователи. Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Вконтакте са само част от примерите за такива платформи.

Различно влияние на различните социални мрежи

Тук трябва да се има предвид, че в различните страни различни социални мрежи са с най-голямо влияние. Например, на Запад един от най-добрите инструменти за инфлуенсърите е Facebook, а в много страни от бившия СССР работи социалната мрежа Вконтакте. В същите тези страни огромна популярност придобива и Instragram. Освен това трябва да се обърне внимание и на целевите групи. YouTube, например, е основно „мъжка“ платформа, по-голямата част от неговите потребители са мъже. Разбирането на динамиката на тези платформи е ключово за успеха на един инфлуенсър.

За всеки инфлуенсър числата имат значение

Най-важното за един инфлуенсър са суровите числа – колко последователи има, колко харесвания събира за постовете си, колко хора ги споделят, колко хора кликат върху тях, колко са ги видели. Също така е важно какви са групите от хора, които си взаимодействат по тези начини с постовете. Има ли реален ефект от мнението на инфлуенсъра? Всичко това са зъбците на голямата машина, наречена реклама. Ако един инфлуенсър успява да убеждава аудиторията си да харесва, споделя и реално да купува или да си взаимодейства с продукта, който той представя, то той ще бъде търсен от пазара.

Внимание над детайлите

Инфлуенсър е едно явление на 21 век, основно благодарение на социалните мрежи. Той има силата да повлияе реално върху много аспекти на пазара и общественото мнение. Силата на инфлуенсъра е именно в броя хора, които той успява да убеди да постъпят по определен начин. Това убеждение може да е пряко и косвено – чрез своята популярност. Не е изненадващо, че пазарът осъзнава силата на инфлуенсърите и се възползва от услугите им, за да печели. Инфлуенсърите също да трябва внимават с това, което казват, тъй като действията им се наблюдават много внимателно – една грешна стъпка и цялата им кариера може да се срути, като примерите за това са много. Рискът за тях обаче си струва!