Чаша с кафе и пара под формата на кафе, излизаща от него

Кафе – полезно или не е пиенето му?

Експертите не са на единно мнение относно това дали пиенето на кафе е полезно или вредно. Те дават противоречиви съвети за ефекта върху здравето и общото състояние на кофеина. Някои считат, че кафето повишава метаболизма, запазва издръжливостта и концентрацията, като същевременно способства за отслабването. Други обаче предупреждават, че консумиращите повече кафе могат да си навлекат стомашни болести, проблеми със сърцето и дори рак. За никого не е тайна, че кофеинът е силно пристрастяващ, също както и захарта и никотинът. Човек, който е свикнал да пие кафе ежедневно, обикновено при спиране на консумацията страда от главоболие, което е характерен признак за развита зависимост.  

Заради тези противоречиви мнения тук ще се опитаме да отговорим на въпроса полезно или вредно е пиенето на кафе. Кое от широкоразпространените мнения е мит и кое истина?

На какво се дължат противоречивите мнения за пиенето на кафе?

До ден днешен няма окончателно изследване, което категорично да докаже полезността или вредата от кафето. Това дава поле за спекулации в научните среди.

Ползи от пиенето на кафе

И все пак са проведени редица изследвания, които стигат до заключението че хората, които употребяват кафе, обикновено са с по-ниско тегло и при тях шансът да се разболеят от болести на черния дроб е по-малък. Друга полза, открита по време на такова изследване, е предпазването от невродегенеративни заболявания, като Паркинсон и Диабет тип 2.

Вреди

За съжаление обаче, добрите новини свършват дотук. Други изследвания показват вредите от кафето, които се характеризират с развиване на болести на стомаха и червата, както и сърдечно-съдови заболявания.

Откъде идват различните мнения?

Тези противоречиви мнения могат да бъдат обяснени с генетичните фактори на пиещите кафе. Съществува ген, който помага тялото да се освободи бързо от кофеина и кафето. Такива хора обикновено бързо изпитват положителен прилив на енергия след пиенето на кафе. При тях кафето е по-вероятно да донесе ползи, отколкото вреди. То обаче вреди на хора, чийто метаболизъм го обработва по-бавно.

Друго разминаване в резултатите зависи от типа зърна, които използвате, както и температурата на тяхното изпичане. Начинът, по който влияе кафето, може да зависи също и от количеството, което приемате на ден, както и от храната, с която го съчетавате. Важно е да се отбележи, че в световен мащаб няма стандарт или норма за умерено количество кафе, просто защото за един човек две чаши на ден могат да са много, а за друг – прекалено малко.

Интересно е също, че кафето е богато на антиоксиданти и биологични съставки, които са полезни за хората с възможност добре да метаболизират кафето. Но ако усещате, че не се чувствате добре след пиенето му, по-добре бъдете внимателни с количествата или се въздържайте съвсем от приемането му – организмът ви подсказва, че тази напитка не е за вас.

Действително ли пиенето на кафе подпомага за отслабването?

Благодарение на кофеина в кафето, който предизвиква процеса липолиза, излишните мастни молекули биват разградени и тялото ги използва за енергия вместо въглехидратите. Това означава, че в комбинация с добро физическо натоварване кафето действително ще доведе до отслабване.

И все пак

И все пак не всички хора, които пият кафе, са слаби. Това може да се дължи на прекаленото количество кофеин, което поемат и на повишените нива на хормона кортизол, който възпрепятства изгарянето на мазнините. Друга причина е прекомерното подслаждане или добавянето на много мляко или сметана в кафето. Затова, ако действително искате да използвате кафето за отслабване, трябва да го съчетаете с повече физически упражнения и да не добавяте в него сметана и захар.

Среща на приятелки на по чаша кафе

Вреди ли кафето на диабетиците?

Факт е, че кафето намалява чувствителността на тялото към инсулина, с което възпрепятства възможността за справяне с покачващото се ниво на кръвната захар. При това след пиене на кафе адреналинът в тялото, който спомага за липолизата, се увеличава.

Препоръка

Ако искате кафето да не ви носи вреда, се препоръчва да не ядете изобилно въглехидрати заедно с него, за да намалите риска от намаляване чувствителността към инсулина.

Дехидратира ли се човек след пиене на кафе?

Въпреки че пиенето на кафе засилва посещението в тоалетната, след направени многобройни изследвания е доказано, че тялото не се дехидратира след употребата на кофеин, дори и след това да имате сериозно физическо натоварване. Някои дори твърдят, че кафето е също толкова хидратиращо, колкото и приемането на вода.

Влияе ли кафето върху спортните резултати?

След като вече стана дума за спорт, не е тайна че пиенето на кафе увеличава издръжливостта, покачва адреналина, увеличава поносимостта към болка и стимулира нервната система. Това забавя изтощението и подобрява резултатите от физическо натоварване. Ако се занимавате с вдигане на тежести, спринт и други спортове, изискващи издръжливост, кафето ще способства за развиването на по-силни мускули при такова физическо натоварване.

Има ли токсини в кафето?

За съжаление такава съставка в кафето има.  Тя се нарича охратоксин А и е канцерогенна, тъй като произлиза от плесенясалите кафени зърна, складирани в хранилищата. Тази съставка издържа както на прекалено високи, така и на прекалено ниски температури, затова изпичането и смилането на зърната не спомагат за нейното отстраняване.

Минмални количества

И все пак количеството на това вещество е много малко в една чаша кафе. Дори и да пиете по няколко чаши на ден, количеството остава минимално, а и полезните противоракови съставки на кафето противодействат на това вещество. Не е задължително да бързате да се отказвате от кафето заради този митотоксин, тъй като същата съставка се съдържа в много други разпространени храни като зърнени закуски, фъстъци, мляко и дори вино, а кафето не е сред най-притеснителните източници на митотоксин.

Безкофеиновото кафе

И накрая – една добра новина за онези, които не понасят кофеина, но все пак искат да се насладят на кафето. Безкофеиновото кафе има същите ползи за здравето, каквито и кофеиновото. В него се съдържат антиоксиданти, които подобряват метаболизма; то доставя необходимата енергия и действа ползотворно върху целия организъм.