Поддържане на здраве, показано тематично чрез ръце, държащи фигурка на сърце

Как да пазим и да се грижим за своето здраве?

Здравето е нещо, което всеки си пожелава на празници и което най-силно се цени, когато е в опасност. Как можем да се грижим за здравето си в наши дни? Отговорът е комплексен и се състои от тясно свързани подходи, които заедно могат да ни държат в добро здраве, доколкото това зависи от нас. Доброто здраве е комбинация от тренировки, храна, хигиена, редовни прегледи при вашия лекар, изкореняване на вредните навици и цялостно правилен подход към добрия живот.

Тренировките означават здраве

Тренировки! В най-широкия смисъл на думата. Някои могат да разбират „фитнес“, други – по-скоро „гимнастика“, а трети се спират именно на „тренировки“. Истината е, че движението е здраве и човешкото тяло не бива да бъде оставяно без движение. Доколко сериозно ще подходите към тренировките, зависи от вас. Важното е да не лежите на дивана по цял ден след работа, на която сте прекарали 8 часа на стол зад компютър. Най-сериозните ще си намерят фитнес инструктор или личен треньор и ще следват стриктна програма. Други ще предпочетат сами да си съставят режим на тренировки. А някои от нас просто се стараят да се движат: разходки, каране на колело и периодични тренировки.

Правилна храна за добро здраве

Темата за храната се обсъжда от много хора, независимо дали са специалисти или не. Без да засягаме спора за яденето на месо, то можем поне да стигнем до извода, че ще хубаво да спрете с вредните храни.

Кои храни са безспорно вредни за нашето здраве?

Претъпканите с химия сладки, храните с прекомерно съдържание на захар, храните с необичайно дълъг срок на годност, полуготовите храни, бързите храни – списъкът е дълъг. Повечето от нас знаят коя храна е вредна и без да са го чели някъде. Правилната диета е ключова за добрия живот. Освен това, ако тренирате, вашата тренировка е само половината от работата – останалата половина е именно храната.

Доброто здраве изисква висока хигиена

За да сте здрави, трябва да сте и чисти. Може да звучи очевидно, но е хубаво да ни се напомня, че хигиената е важна за нашето здраве. Вземането на душ, миенето на ръцете и тялото – това е основата. Но не става дума само за лична хигиена – поддържайте чист и вашия дом. Не допускайте той да се превърне в дом и за мръсотии, хлебарки и други вредители. Обърнете внимание на целия дом – спалня, баня, тоалетна, кухня, хол – всяко едно място е важно за вашия живот и има нужда от поддържане на чистота.

Профилактични прегледи

Нещо, което много от нас са готови да пропуснат. Редовният профилактичен преглед при личния лекар е важен за вашето здраве и за вашето спокойствие. Лесно е човек да забрави важността на прегледа, докато времето си минава. Ако един здравословен проблем бъде открит навреме, то шансът да бъде преборен е много по-голям. Ето защо е важно да се консултирате с лекаря си. Освен това, ако имате някакви оплаквания, но се притеснявате да попитате лекаря си, то не се притеснявайте – по-добре го попитайте и бъдете спокойни, отколкото да оставите проблемът да тормози психиката ви. Ако има проблем, то ще сте го открили навреме. Ако няма проблем, ще се успокоите и ще водите нормален живот.

Щастливо момиче в добро здраве

Вредните навици

Няма как да пропуснем и вредните навици. Пушенето, пиенето и други вредни навици имат само един ефект върху вашето здраве: негативен. Да, има причина хората да имат тези навици – те предлагат кратковременен ефект на успокоение или еуфория, но в дългосрочен план истината е една: те унищожават здравето ви. Ако не можете да спрете от един път вредния си навик, то поне се постарайте да го контролирате и евентуално да го спрете постепенно. Доста често обаче най-добрият подход е именно рязкото спиране на навика – това води до дълготраен ефект и така ще се чувствате по-горди със себе си.

Намалете стреса

Стресът е бичът на 21 век – вечното гонене на крайни срокове, задачите, шумовете, бързането, кавгите и проблемите на работното място – всички тези неща водят до стрес и негативен ефект върху нашето здраве. Научете се да си отделяте време за почивка и успокояване. Да, когато човек има семейство, деца, график и работа, е трудно да поддържа ниски нива на стрес. Но поне може да се опитате – резултатът ще е благоприятен за вас.

Осигурете си сън

Когато човек навлезе в порочния кръг на недоспиването, твърде често му е трудно да излезе. Днес заспивате късно, на следващия ден сте на работа рано, като си обещавате, че вечерта ще си легнете рано. Това обещание никога не се спазва… И вие отново си лягате късно, отново ставате рано. Следващото обещание е, че през почивните дни ще се наспите. Но по някаква причина отново ставате рано. И така до безкрайност. Сънят е важна част от нашето здраве – той ни помага да се концентрираме през деня, да имаме по-услужлива памет, да сме по-бодри и по-добри към околните. Липсата на сън ни прави раздразнителни, мудни, замисляме се дълго за елементарни неща, разсеяни сме, спи ни се постоянно. А хроничното недоспиване е трудно за преборване. Не подценявайте съня!

Образовайте се

Четете книги и се консултирайте с експерти – не оставяйте здравето си на произвола. Колкото повече човек се запознава със спецификите на здравето, толкова по-внимателен е към неговото опазване. В наши дни литературата е на един клик разстояние – възползвайте се. И все пак внимавайте. Добре се запознайте с книгите, които четете, защото има шарлатани, които само се правят, че се интересуват от вашето здраве. Добрите източници ще си личат. Не се доверявайте на сензационни лекарства, на решения в една таблетка или на „3 стъпки“, които решават всички здравословни проблеми. Целта на такива реклами не е да ви помогне, а да кликнете върху нея. Оттам нататък вие не сте важни.