Ръка, държаща усмихната топчица за справяне със стреса

Как да се справим със стреса?

Стресът е един от главните врагове на човека през 21 век. Много хора изпитват невероятни трудности в битката със стреса и в това няма нищо изненадващо. Забързан начин на живот, напрегната работа, семейни проблеми и финансови трудности могат да предизвикат сериозни проблеми със стреса. Няма нужда да прибягвате към тежки и вредни начини за борба с него. Има съвсем здравословни опции да обърнете битката със стреса във ваша полза.

Използвайте топли напитки срещу стреса

Кафето, чаят, горещият шоколад и други топли напитки са мощни инструменти за борба със стреса. Спомнете си всички пъти, когато една чаша кафе е правела чудеса за вашето самочувствие и ви е „рестартирала“ след напрегната среща или натоварен работен ден. Същото се отнася и за чая и другите напитки – топлината ще ви успокои, а сладкият вкус ще повдигне настроението ви.

Не забравяйте да се храните, ако искате да имате шанс срещу стреса

Много хора пренебрегват ролята на храната в общото самочувствие на човека. Да, ако сте под стрес, понякога е трудно да приемете храна, но може да го направите и преди това. Клишето, че закуската е най-важното ядене е клише, защото е вярно. Хапнете добре сутринта и ще се чувствате много по-спокойни и уравновесени през деня. Стресът ще е фактор, но не толкова голям, колкото при празен стомах.

Спете повече, за да избгявате стреса

Да, със сигурност сте чували за дебатите, които се водят около това колко часа сън са нужни за пълноценното функциониране на тялото. Истината е, че ако с продължение на дни спите по три-четири часа, нивото ви на стрес може да се повиши.

А това води след себе си и…

Освен това ще изпитвате трудности с краткотрайната памет, концентрацията и други елементарни задачи. Това може да доведе до още стрес. Не подценявайте ролята на съня за вашето здраве и спокойствие през деня.

Създайте си график, за да предотвратявате стреса

Доказано е, че хората функционират много по-добре, ако имат определена рутина или списък от задачи, които трябва да изпълнят. Спомнете си колко добре се справяте със задълженията си на работа. Защо не използвате същите принципи и в останалата част от деня си? Пробвайте да си създадете график, в който да разпределите задачите си и времето си. Планирането на деня е метод, препоръчван от много успели хора и ефектът му за намаляването на стреса е неоспорим.

Разговор с приятел

Този метод е вълшебен! Ако дълго време не сте споделяли с верен приятел нещата, които ви тормозят, то това може да се отрази още по-лошо на вашето ниво на стрес. Ако от време на време разговаряте с човек, на когото вярвате и който може да ви успокои, то вие ще получите още една гледна точка за вашия живот. Понякога ние дотолкова задълбаваме в мислите си за нашите проблеми, че спираме да правим разлика между важните и маловажните. Ето защо друга гледна точка може да намали стреса ви като вълшебна пръчица.

Техники за справяне със стреса

Вашата собствена перспектива

Не всичко лошо, което ви се случва, трябва да приемате като наказание или бедствие в живота ви. Напротив, много от несполуките всъщност имат и много по-значителна добра страна. Ако тренирате ума си да възприема доброто от всяка ситуация, вие ще си спестите огромни количества стрес, предизвикани от прекалено много мислене и съжаления.

Тренировки

Една добра тренировка ще убие стреса без никакви проблеми. Тренировката ще мобилизира тялото ви и ще ви вкара в мини еуфория. Сутрешното бягане е доказано като един от най-добрите методи за дълготраен лек срещу стреса. То ще ви подготви за деня, а чувството, че поддържате тялото си енергично и здраво, ще има допълнителен положителен ефект. По-сериозните тренировки с тежести имат подобен ефект.

Забавление

Не забравяйте просто да се забавлявате и да бъдете щастливи! Ако отделяте прекалено много внимание на работата си, проблемите си, парите си и несгодите си, можете съвсем да забравите за това, че и на вас ви трябва време за забавление. Действително забавлението по принцип не е продуктивно, но пък е мощен лек срещу стреса. Пуснете си филм, клип, прочетете книга, послушайте музика – това са все прекрасни и лесни забавления, с които да отпуснете оковите на стреса, стегнал вашето съзнание.

Вземете душ

Душът ще ви релаксира и ще има положителен ефект за свалянето на натрупания стрес. Ето защо онзи душ след работа е толкова приятен и не ви се иска да излизате от него. Топлият душ е един вариант и има своите плюсове, а студеният е съвсем друг, но също е полезен. Студеният душ ще ви даде прилив от адреналин, ще ви изпълни с енергия и ще ви вкара в състояние на истинска еуфория. Студеният душ е непоносим само първите пет секунди. Освен неговото краткотрайно действие срещу стреса, той е полезен и в дългосрочен план – укрепва тялото, кожата, косата и има редица ползи за психологическото ви здраве. Пробвайте!

Разходка на свеж въздух

Когато сте под стрес вкъщи, просто се разходете за малко. Достатъчни са 5-10 минути на чист въздух, за да изчистите мислите си и да погледнете на проблемите с друга нагласа. Чистият въздух ще е значително по-приятен от стайния и ще ви помогне да се концентрирате върху значимите неща. Ще усетите прилив на креативност и приятни емоции.

Посмейте се!

Да, смехът е един от най-големите врагове на стреса и веществата, които се произвеждат в мозъка ви, когато се смеете, са мощни оръжия срещу стреса. Става дума за ендорфин и бета-ендорфин, за които може да сте чували, че са сред „хормоните на щастието“. Проучванията в сферата показват, че когато се смеете, тяхното ниво се покачва значително, а хормонът на стреса намалява. Също така при продължителен смях вие изпитвате прилив на кислород към мозъка. Изводът е един: смейте се повече! Помага срещу стреса и оправя настроението.