Момиче, страдащо от пролетна умора

Какво е пролетна умора и как да се справим с нея?

След оттеглянето на студените зимни месеци всичко около нас започва да оживява. Дръвчетата цъфтят с ароматните си цветове, а тревата радва очите със свежия си зелен цвят. Защо обаче много от нас не се чувстват изпълнени с енергия и работен ентусиазъм през пролетта? А дори точно обратното – изпитваме умора, стрес и сънливост през деня. Този синдром се среща твърде често по това време на годината и се нарича пролетна умора. С нея се сблъскват почти всички хора, затова нека научим малко повече за това как да се справим с нея.

Какво представлява състоянието на пролетна умора?

Въпреки че този синдром е много разпространен, като че ли повечето хора не са добре запознати с него. Според докторите пролетната умора представлява предварителен сигнал, с който тялото ни ни уведомява за липсата на важни елементи. Той се появява след зимата, тъй като в този период поемаме малко витамини, микроелементи и минерали. За зимата е характерно да няма достатъчно плодове, зеленчуци и слънчева светлина, от които да си набавим жизнено важни елементи.

Факт е, че с развитието на глобалната транспортна мрежа хранителните вериги магазини се снабдяват с храни от далечни страни, с което доставят на потребителите голям асортимент през всеки сезон. Тези продукти обаче не притежават същата хранителна стойност, както отгледаните такива през топло време на родна земя. Обичайните за всяко населено място храни носят най-голяма полза за здравето на местното население. Освен това много от оранжерийните храни са с по-ниско качество и са бедни на съставки.

Друга причина за наличието на пролетна умора са честите промени в температурите през пролетта, когато ни се иска да носим по-леко облекло, а още не е дошло времето за това. Така се появяват настинки и бактериални инфекции, които, от своя страна, активират действието на имунната защита, но водят и до допълнителна загуба на витамини и минерали като витамини С, А, цинк, желязо и витамините от група В. Стимулираната имунна система, от своя страна, може да провокира някои възпалителни процеси, които да доведат до разграждането на белтъци и до тяхната загуба.

Поради тези и други причини лекарите са на мнение, че тялото на човека през първия пролетен месец има по-слаба имунна защита и е изложено на по-висок риск от инфекциозни заболявания. Всъщност според здравните специалисти имунитетът на човека е най-слаб точно по това време на годината, когато се чувстваме уморени, слаби и се изтощаваме много по-бързо от обикновено.

Как да избегнем да имаме пролетна умора?

За да се справим лесно с пролетната умора или изцяло да я избегнем, трябва да спрем вниманието си върху следните основни здравословни принципи:

Отделете си качествено време за спокоен сън

Почивайте повече. Всеки има нужда от сън и това е съвсем нормално. В този период е възможно да сте по-уморени от обикновено, така че не се колебайте да си отделите повече време за сън и почивка.

Не пропускайте да спите в часовете преди полунощ, когато в мозъка се отделя повече мелатонин и сънят е по-полезен и регенериращ. Спете поне 7 часа на денонощие и тялото ще ви се отблагодари.

Дори ако не чувствате подобрение във вашето състояние, продължавайте да почивате достатъчно дълго. Състоянието на пролетна умора може да бъде продължително, което пък може да ви подведе да считате, че каквото и да правите, с нищо не допринасяте за благоприятния му изход. Не се заблуждавайте: колкото повече спите през този период, толкова по-бързо ще отшумят симптомите му.

Релаксирайте сред природата и намалете стреса

Освен добрия сън трябва да откриете и най-успешния начин да се отпуснете. Това ще ви помогне по-бързо да се справите с умората. Има различни методи за релаксиране, но тук ще споменем само някои от тях, които са достъпни за почти всички. Те включват дейности, които не са свързани с ежедневната ви работа:

  • направете си маска за лице;
  • четете занимателна книга;
  • разхождайте се сред природата;
  • отпуснете се в гореща вана или посетете сауна;
  • отидете на риболов ;
  • занимавайте се с любимото си хоби.

Целта е да се изключите от натовареното си стресово ежедневие.

Моментите, в които оставате насаме със себе си, ще помогнат за възстановяване на психиката. Всеки е чувал следната мисъл “Здрав дух в здраво тяло!”, която в голяма степен се отнася до справянето с наличието на пролетна умора. С други думи релаксацията подхранва ума ви и съдейства за подобряване на настроението. Точно това е, което очакваме да се случи при настъпване на пролетния сезон.

Спортувайте

Движението е решаващ фактор за доброто физическо състояние. Една кратка тренировка няколко пъти в седмицата ще направи много за вашето тяло. Това може да бъде работа в градината, бързо ходене, крос за половин час, игра на тенис и всичко, което ви кара да се движите, без да ви причинява стрес.

Защо движението е толкова важно в справянето с тази пролетна умора? Спортуването в умерени дози подобрява метаболизма и кръвообращението. Тялото отделя повече серотонин и крайният резултат е чувството за енергичност и удовлетворение. Затова не отлагайте, а излезте и се разходете още сега!

Хранете се правилно

Според Министерството на здравеопазването най-добрият метод за справяне с пролетна умора е правилното и пълноценно хранене. То включва храни, които ни набавят необходимите витамини, минерали и микроелементи, загубени през зимните месеци. За да ги възстановите, включете в менюто си повече плодове и зеленчуци. Колкото по-здравословна храна избирате, толкова по-пълноценни вещества ще получи организмът ви. По този начин не само ще преборите умората и ще се заредите с енергия, но и полезната храна ще се отрази отлично на състоянието на косата, ноктите и кожата ви. Като цяло ще се почувствате по-добре.

Справянето с пролетната умора не е мисия невъзможна, ако отделим малко повече време за себе си и приложим принципите на здравословен живот в ежедневието си. Те със сигурност ще ни донесат много ползи!