Практикуване на йога от жена сред природата

Практикуване на йога

Идеята за практикуване на йога в България става все по-широко застъпена и все по-осъществявана. Йога е система от физически, умствени и духовни упражнения, чиято цел е да се трансформират тялото и умът.  Тя е едно от шестте индуистки философски школи, която приема медитацията за основно средство за постигане на освобождението. Практикуващите йога се наричат йогини.

Основни моменти при практикуване на йога

Йога е една от най-древните системи за физическо и духовно самоусъвършенстване, възникнала преди повече от 5000 години в Индия. Йога не е спорт, а наука за достигане до чистото съзнание, покоя и блаженството в нас и за опознаване на същността ни.  Разкрива ни законите, които управляват ума ни и ни показва как да се справяме с емоциите, които ни заливат ежедневно.

Страх, гняв, завист, вина са част от емоциите, които ни завладяват редовно. Те ни отнемат част от жизнената енергия, с което умът и тялото ни отпадат. Научавайки се да използваме обаче йога техники и свиквайки да ги прилагаме в ежедневието си, ще съумеем да започнем да презареждаме тялото и ума си по всяко едно време. Така ще можем да си „печелим“ допълнително време за себе си, за семейството си и за всичко, което трябва да свършим. Чрез практикуване на йога се учим как да намираме и запазваме баланса, когато сме щастливи и как да се справяме със стреса и да запазваме самообладание в критични ситуации. Грижим се за тялото и духа си, зареждаме се с енергия и хармония, ставаме по-щастливи и спокойни.

Основни правила при практикуване на йога

Не трябва да насилваме тялото си повече, отколкото то може да понесе

Не е задължително позата да бъде изпълнена по съвършения начин. Важното е да усещаме напредъка спрямо възможностите ни и да изпитваме удоволствие от самите движения. Това не означава и че трябва да не полагаме усилия. Те трябва обаче да са съобразени със способностите на тялото ни.

Трябва да внимаваме при подбора на учител

Много важно е да изберем правилния учител, особено ако нямаме никакъв опит с практикуване на йога. Правилният учител ще ни вдъхва кураж и увереност и ще ни помага и напътства, когато имам нужда от това. Ако учителят не е достатъчно квалифициран, то той няма да може да предаде в пълна степен тънкостите на тази наука. Няма да може да проявява нужното внимание и да дава правилните съвети.

Не приемайте йогата като спорт

Както и по-рано беше споменато, йогата не е спорт. Няма нищо конкретно за постигане, няма състезание с хората около нас, които правят упражненията. Тук е мястото за напиране на покой и уединение. И със сигурност не е мястото, на което ще можете да отслабнете максимално бързо и да изваете фигурата си за нула време.

Не трябва да сравняваме тялото си с това, което е било преди определено време

Със сигурност не трябва да сравняваме нещата, които сме можели да правим с тялото си преди време с нещата, които можем да правим сега. За съжаление не сме подмладяваме с времето, но пък при желание и редовни упражнения можем да се опитаме да запазим максимално дълго време тонуса и уменията, които сме придобили.

Трябва да сме последователни в практиката си

Обикновено след йога час се чувстваме заредени с енергия и нямаме търпение да се върнем отново в залата. Често обаче се случва ежедневието да ни погълне и да спре да ни остава време за това. Трябва обаче да си наложим самоконтрол и да си намираме време за йога, за да може впоследствие „да пожънем плодовете“ от резултатите, които сме постигнали.

Трябва да сме търпеливи и не трябва да се отказваме

За да можем да започнем да изпълняваме всички пози с лекота и да ги изпълняваме правилно, е необходимо време. Не можем да очакваме мигновени резултати. Не можем да очакваме тялото ни да започне да прави определени движения след няколко тренировки. И не трябва да се ядосваме, че не успяваме да постигнем това, което искаме бързо. Необходимо е да се зареди с търпение особено за по-трудните пози. Търпение и постоянство са двете неща, които ще ни помогнат да достигнем резултатите, които желаем. Трябва и да осъзнаем, че тялото ни може би още не успява да прави всичко, което искаме от него, но пък умът ни вече е на съвсем различно ниво от началото.

Практикуване на йога асана Натараджасана от жена

От какво се състои системата йога

Системата йога се състои от 8 степени и се нарича Ащанга Йога (осемстепенна йога). Първите 4 степени съставят Хатха Йога (йога на усилието). Те се занимават с физическото тяло и поддържането на здравето и чистотата му. Освен това служат като подготовка за следващите степени. Те образуват Раджа Йога (царска йога), която се занимава с контрола на ума и използването на медитацията. Оттам вече се цели и достигането на крайната цел в йогата – свръхсъзнанието. Ето ги и осемте степени:

1. Яма

Това са ограниченията и моралните принципи. В нея се включват ахимса (ненасилие), сатия (придържане към истината), астея (некрадене), брахмачария (съхраняване и култивиране на сексуалната енергия) и апариграха (непривързване).

2. Нияма

Свързва се със спазването на дисциплина. Включва шауча (чистота на ума и тялото), тапас (съзнателното усилие за самовъзпитание и аскетизъм), самтоша (удовлетворност), свадхияя (изучаване на писанията и на себе си) и Ишвара пранидхана (отдаване на Божественото).

3. Асана

Това са статичните телесни пози и психо-физическите упражнения, укрепващи тялото. Много от тях имат и лечебен ефект, тъй като са изградени така, че да оказват влияние върху всички мускулни групи, органи и жлези. По дефиниция асана е стабилна и удобна поза. Счита се за овладяна, когато се прави с лекота и без усилия. Има няколко основни групи:

  • Пози за релаксация – те се използват за пълно отпускане на тялото и успокояване на ума.
  • Седящи пози – при тях гърбът е изправен, а краката – кръстосани. Използват се за практикуване на медитация и пранаяма (информация в точка 4).
  • Балансиращи пози – те засилват концентрацията и мускулатурата, освен това подобряват и равновесието.
  • Обърнати пози – при тях главата е надолу, а краката са нагоре. Смятат се за най-ефективните асани, зареждат с енергия и тонизират.
  • Огъващи гръбнака пози – огъват гръбнака напред, назад, настрани и го усукват. Така той се поддържа здрав и гъвкав, което пък гарантира добро здраве и дълголетие. В йога се смята, че именно гръбначният стълб е „стълбът на живота“.

Освен тези статични пози има и динамични такива. Наричат се виняса и при тях движението се синхронизира с дишането.

4. Пранаяма

Това са дихателни техники за контрол над дишането, над жизнената енергия прана. Те са мощно средство за акумулиране на жизнена енергия. Засилват контрола на ума и балансират циркулацията на енергиите в тялото.

5. Пратяхара

Това е процесът на отдръпване на сетивата от външните обекти и насочване на вниманието към себе си. Сетивата се поставят под контрол, за да може да се подготвят за предстоящия етап на концентрация.

6. Дхарана (концентрация)

Това е съзнателният процес на насочване на вниманието към определен обект или процес. Обикновено за обект на концентрацията се използва тялото или енергийните му центрове (чакри) и процеса на дишане. Чрез тези техники се развива устойчивостта на вниманието и се подобрява способността за съсредоточаване.

7. Дхияна (медитация)

Това е процес, който се случва спонтанно след продължителна и дълбока концентрация. Медитацията е особено състояние на ума, при което мисловният процес е спрял, а съзнанието е напълно спокойно. Тялото и умът се сливат в едно и се достига до състояние на вътрешно блаженство.

8. Самадхи

Това е свръхсъзнателно състояние на съзнанието, което се съпровожда с чувство на върховно блаженство. Възникна спонтанно след продължителна медитация. Това е крайната цел на йога и е моментът, в който човек напълно е овладял себе си и е придобил пълен контрол над съзнанието си.

Основни стъпки при практикуване на йога от начинаещи

Няколко са основните стъпки, които трябва да бъдат преминати, ако решим да се занимаваме с практикуване на йога. Не трябва да се храним 2-3 часа преди упражнения и е хубаво да пием голямо количество вода, за да се хидратираме. Трябва да започваме от нивото на начинаещи, ако никога не сме правили такъв вид упражнения. При старта на програмата трябва да предупредим учителя си, ако имаме някакви здравословни проблеми. Винаги трябва да задаване въпросите за всичко, което ни интересува по време на занятията. Трябва да практикуваме йога редовно, но в същото време не трябва да прекаляваме. Хубаво е да опитаме всички възможни стилове йога, за да открием този, който най-добре ни пасва.

Освен че изправя осанката ни, йогата сваля стреса и ни кара да се чувстваме в хармония със себе си. Прави ни по-силни и гъвкави и ни избавя от болката. При практикуване на йога имунитетът ни се повишава и  се предотвратява появяването на нежелани болести. Ако се чудите къде можете да отидете и да опитате да практикувате йога, този указател би бил доста полезен.