Момиче, държащо чаша с вода

Вода – колко и каква е най-полезно да се пие?

Тялото на човек е изградено от 60% вода. Всеки ден ние губим голямо количество чрез урина и потене, а също така и в самия процес на дишане. За да не допускате да останете дехидратирани, трябва да приемате достатъчно количество течности. Учените са единодушни, че човек средно трябва да пие около 2 литра вода на ден. Това, разбира се, силно зависи от много фактори като здравословното състояние на човек, възраст, диета, сезон, начин на живот, физическа активност и много други.

Колко вода трябва да пием?

Както вече споменахме, средното количество вода, което се препоръчва от лекарите, е 2 литра или около 8 чаши вода на ден. Тук ще разгледаме по-подробно индивидуалните нужди на всеки човек и как те могат да се различават на база на вътрешни и външни фактори, за да осигурим правилното функциониране на нашия организъм и необходимата грижа за тялото.

Що се отнася до възрастни над 19-годишна възраст, лекарите препоръчват жените да приемат по 2.7 литра на ден, което се равнява на 11.5 чаши, а за мъжете – 3.7 литра или 15.5 чаши. Като в това число се включват и течности като чай например. От друга страна, децата във възраст 4-8 години е добре да приемат около 1.2 литра или 5 чаши на ден, а на 14-18 години – 1.9-2.6 литра на ден или 8-11 чаши.

Ако една жена е бременна или кърми, тя трябва да приема по-голямо количество вода, тъй като тя спомага за функционирането не само на един, а на два организма. Също така, ако е лято – горещо и влажно време, организмът ни има нужда от повече вода, за да се хидратира. И обратно – ако времето е по-студено, можем да си позволим да пием по-малко. Количеството вода, което трябва да пием, зависи до голяма степен и от здравословното ни състояние. Ако сме настинали и имаме температура или отделяме много течности вследствие на диария или повръщане, също трябва да приемаме много повече вода. Нивото на физическа активност през деня също оказва своето влияние. Човек, който тренира, върви или стои прав за дълго време, особено в горещото време навън ще има нужда от много повече течности от друг човек, който цял ден стои зад бюрото си в добре климатизирана стая.

Ползите от водата и опасностите, които крие дехидратацията?

Водата осигурява нормалното функциониране на всички системи в човешкия организъм. Дехидратацията може да окаже силно влияние върху физическото и психическото състояние на човек.

Дехидратацията често причинява главоболие и мигрена. Научни изследвания показват, че основен симптом при дехидратация е именно главоболието. А приемането на повече вода не само може да намали болките, но и като цяло да ги предотврати.

Може би най-голяма полза от водата има мозъкът. Правилната мозъчна дейност силно се влияе от това колко хидратиран е човешкият организъм. Затова изключително важно е всяка сутрин да изпиваме по една чаша топла вода, за да може както тялото ни, така и мозъкът да се събудят и да бъдат готови за усилната дейност, която предстои през деня. Изследвания показват как дори минимално количество изгубена течност води до намалена мозъчна дейност, липса на концентрация, отпадналост, разсеяност или промени в настроението.

Ниската хидратация на организма може да доведе и до намалена физическа способност. Това важи особено, когато става дума за физическа натовареност в горещо и влажно време. Това може да доведе до отпадналост, липса на мотивация и промяна в телесната температура. Ако извършвате силна физическа активност, добрата хидратация ще ви помогне да дадете най-доброто от себе си.

Пиенето на препоръчителното количество вода може да помогне при справянето със запек както при възрастни, така и при деца. Особено полезна за хората със запек е минералната вода. Проучванията показват, че минералната вода, която е богата на магнезий и натрий, подобрява честотата и последователността на движението на червата при хора със запек.

Има също твърдения, според които пиенето на повече вода може да намали телесното тегло чрез подобряване на метаболизма и ограничаване на апетита. Други изследвания пряко свързват хроничната дехидратация със затлъстяване, диабет, рак и сърдечно-съдови заболявания.

Кои течности и видове вода е най-добре да приемаме?

Независимо какъв избор имаме от гледна точка на течностите, които приемаме, водата винаги е най-здравословният вариант, тъй като тя не съдържа калории. Въпреки това други напитки също имат хидратираща функция като например чай, кафе и газирана вода. Въпреки че кофеинът има лек диуретичен ефект, изследванията показват, че чаят и кафето все още допринасят за хидратацията на човешкия организъм.

Що се отнася до газираната вода, стига да  не съдържа в себе си захари, тя е също толкова полезна и хидратираща колко негазираната вода. За разлика от силно подсладените газирани напитки, содата не влияе на костната плътност и почти не оказва влияние върху зъбите. Неприятно чувство, което обаче може да остави у нас, е подутостта, така че може би е добра идея газираната вода да се избягва, ако страдате от стомашно-чревни проблеми.

Други добри варианти за хидратиране са чешмяната и бутилираната вода. Все пак, ако имате избор, нашият съвет е да изберете чешмяна вода – тя има същият ефект като бутилираната, но струва много по-малко и има по-ниско въздействие върху околната среда. Освен това, ако използвате бутилки за вода за многократна употреба, чешмяната вода може да бъде също толкова удобна, колкото и бутилираната.